Vil du gerne være en SEO ekspert? SEO er ikke noget du bare gør i gang med. Det er vigtigt at vide, hvad du skal gøre for at få resultater – og hvad du absolut ikke skal gøre. Det kan hurtigt gå galt og tingene ændre sig hurtigt. Derfor skal selv en SEO ekspert hold sig opdateret. Her på siden kan du læse om en masse vigtige SEO termer.
Alt-tekst
Alt-tekst er information/tekst, du tillægger de billeder, du lægger op på nettet. Teksten vises i forbindelse med en mouseover (når du holder musen over billedet). Det er vigtigt i forhold til at informere søgemaskiner om, hvad billedet indeholder. Dette gælder også, hvis der er tekst på selve billedfilen, da søgemaskinerne ikke kan genkende statisk tekst. Søgemaskinerne hjælper med at identificere billedets relevans. Når du anvender alt-tekst, skal du dog være forsigtig med ikke at overdrive brugen af din tekst og søgeord. Der kan være uenigheder om, hvor væsentlig tekst på billeder er, men det kan kun være til din fordel.
Ankertekst
Ankertekst er den tekst, du tilknytter dit link. Det er utrolig vigtigt for at søgemaskiners evne til at genkende indholdet. Derfor er det et væsentligt element i god SEO. De bør derfor altid være præcise og unikke. En ofte begÅet fejl er â€klik herâ€, som bør undgås på det kraftigste. Årsagen er at klik her tekst skaber dårlig kommunikation mellem linket og søgemaskinerne. Den oplyser kun om, at der er et link, men intet om hvad linket indeholder. Derfor kan søgemaskinerne ikke forbinde linket til relevante søgeord. Hvis du derimod skriver â€god søgeoptimering så kan søgemaskiner kategorisere det korrekt i forhold til relevans. Det er en relativ simpel ændring, du selv kan rette, eller kontakt os og vi vil med glæde hjælpe dig.
Backlinks
Backlinks er links fra andre hjemmesider til din hjemmeside – altså en form for referencer. De links er en af de vigtigste elementer for SEO, da de skaber et online omdømme søgemaskinerne vægter utrolig højt. Det er en god ide at bruge dit netværk, hvor I kan like til hinandens hjemmesider. Det er et af de aspekter en SEO ekspert vil holde øje med når han/hun f.eks. foretager Link Building.
Black Hat SEO
Black Hat SEO er “ulovlig” seo, der strider med søgemaskinernes kriterier. Black Hat SEO kan resultere i, at ens hjemmeside bliver blacklistet. Det er en form for brudt tillid, der er tæt på umulig at få genoprettet. Dette er desværre sket for store såvel som mindre virksomheder. Hvis du har mistanke til, at den nuværende SEO-udbyder benytter sig af Black Hat SEO, bør du overveje at skifte til en anden udbyder snarest muligt. Hvis du har været udsat for Black Hat SEO kan en SEO ekspert muligvis hjælpe dig med at rette op på det. Det er tidskrævende og kan ikke lade sig gøre i alle tilfælde.
Blogging
Et af de vigtigste elementer af SEO er øget aktivitet. En blog er en god måde at komme i kontakt med sin målgruppe på og få skabt en dialog. Søgemaskiner vægter aktiviteten og dialogen rigtig højt. Det er med til at signalere, at hjemmesiden er i brug. Derudover er det en let, billig og populær måde at pejle dine kunder på. Dette er grunden til at blogs ofte har mange topplaceringer på søgemaskinerne. Når du bruger din blog, skal du bare huske at blogge om relevante emner, der har relation til dit fagområde.
Bounce Rate
Bounce rate måler i procent hvor mange af de besøgende der forlader din side uden at klikke sig videre ind på andre sider på hjemmesiden. En høj bounce rate kan ofte skyldes en manglende relevans i mellem siden og de søgeord/keywords den bliver fundet på. Hvis en sides bounce rate er høj kan det samtidig skade dens placering på søgemaskinerne.
Crawling
Crawling er begrebet der er brugt om de sensorer – også kaldet robotter – søgemaskinerne sender ind på din hjemmeside. Deres formål er at vægte værdien af din hjemmeside. Den vurdering har direkte indflydelse på din hjemmesides placering. Googlebot er et eksempel.
Description tag / Meta beskrivelse / Meta description
Description tags er uhyre vigtigt, når vi taler SEO. Description tags er den tekst, du finder direkte under dit link på søgemaskiner. Mange begår den fejl at glemme at indsætte denne tekst. Det er et problem, da det er din hjemmesides salgsargument for, hvorfor brugeren skal besøge netop din hjemmeside. Derfor jo bedre teksten er, desto flere besøgende får du på din hjemmeside. Description tags bør aldrig være mere end 150 tegn. Derfor er indholdet af teksten yderst vigtig. Kontakt os endelig for at få gode råd i forbindelse med dit Description tag af en SEO ekspert.
Duplicate content
Duplicate content – også kaldet Double content – betyder, at du gentager den samme tekst flere steder på din hjemmeside. Søgemaskinerne ser kraftigt ned på dette, da det ses for en form for snyd. Det er vigtigt, at alt tekst på din hjemmeside er unikt – også undersiderne imellem. Hvis du har Duplicate content på din hjemmeside, bør du fjerne det omgående. Du kan få din hjemmeside undersøgt af en SEO ekspert hos SEO Gruppen.
Flash
Flash er brugt på mange hjemmesider, fordi den kan tilføre levende grafiske effects. Flash støtter op om det der i fagsproget hedder â€usability†og â€visual identityâ€. Desværre er Flash ikke velegnet i forhold til søgeoptimering, da søgemaskinerne ikke har adgang til informationer som kildekode mm. Herudover arbejder Adope Flash ikke sammen med Apple. Derfor er det ikke anvendeligt i forhold til Ipads, Imacs og Iphones. Det er grunden til, Flash bør anvendes med omtanke. Vi besvarer gerne spørgsmål i relation til søgeoptimering og Flash.
Frames
Frames har det samme problem som Flash. Den indeholder informationerne for dit website og gør det synsmæssigt attraktivt, men det hindrer kommunikation med søgemaskinerne, der ser informationerne som statiske elementer. Det svarer til at ligge et ikke navngivet billede op af en hund og forvente at søgemaskinerne kan fortolke hvad billedet forestiller.
Googlebot
Som nævnt under Crawling er Googlebot Googles måde at validere din hjemmeside på for at se, om den lever op til de krav Google har sat. Da Google er den største søgemaskine, er det vigtigt, at du stiller den tilfreds.
Grey Hat SEO
De fleste SEO virksomheder anvender det, der er kendt som Grey Hat SEO. Det er ikke ulovlige SEO, men det bevæger sig ind i nogle gråzoner – altså lige til grænsen af de kriterier søgemaskinerne har sat.
Indeksering
Indekseringen er, når Crawling processen er overstået og din hjemmesides indhold er blevet indekseret i forhold til relevans mm. Hvis du ikke kan finde din egen hjemmeside, når du foretager en søgning, er der stor sandsynlighed for, at du ikke er indekseret.
Keywords
Nøgleord/Keywords/Søgeord er det/de ord som bliver indtastet i søgemaskinen. Hvis man vil findes på specifikke søgeord er det vigtigt at man har optimeret sin hjemmeside efter disse, da det så vil være tydeligt for søgemaskinerne at ens hjemmesides indhold svarer til de pågældende søgeord. Det er dog vigtigt at bruge dem med omhu, så det ikke bliver anset som spam.
Landing Page
En Landing Page er udtrykket for den side en bruger lander på når de klikker på et søgeresultat. Det er vigtigt at denne side er optimeret med godt indhold og har relevans for den pågældende søgning da der ellers er stor chance for at brugeren hurtigt forlader siden.
Link building
Link building er et af de vigste områder inden for SEO. Link building fungerer som et online netværk og er bl.a. en af fordelene ved at få dit netværk til at linke til din side. Det er dog en vigtig og omfangsrig proces, hvor det er yderst nyttigt at have en professionel til at arbejde med det. Dette er en stor del af SEO ekspertens arbejde.
Linkfarm (PBN)
Linkfarms er hjemmesider, der udelukkende har til formål at dele links. Linkfarms er dog set som værende Black Hat SEO, hvilket kan resultere i, at dine side bliver blacklistet. Det betyder, at dit indeks bliver fjernet og det er næsten umuligt at genoprette domænets tillid til søgemaskinerne.
Link: Do-Follow Link
Et Do-follow link er et link, der peger på din hjemmeside, der vil blive registreret når f.eks. Google validerer links. Disse links har Link building værdi, men deres værdi kan variere.
Link: No-Follow Link
Et No-follow link er et link, der ikke bliver taget i betragtning når f.eks. Google validerer links, der peger på din hjemmeside. Disse links har ingen Link building værdi.
Long Tail Keywords
Long Tail Keywords adskiller sig fra almindelige keywords da de indeholder to eller flere ord og derved er mere specifikke. Antallet af søgninger er lavere end på enkelte keywords, men har samtidig også lavere konkurrence og kan give mere relevant trafik til en hjemmeside, end et bredere keyword kan. Dette er oplagt for små/mellemstore virksomheder da de herved kan komme højt op på de organiske søgninger samtidig med at de får meget relevante besøgende ind.
Organiske søgeresultater
Organiske søgeresultater er de hjemmeside links, der dukker op, når du foretager en søgning, hvoraf der typisk vises 10 på hver side. Det er vigtigt at huske at disse links ikke hører til Google AdWords. Faktisk klikker størstedelen af brugerne ikke på AdWords links, hvilket er grunden til, at SEO stadig er vigtigt, selvom du anvender Google AdWords eller Google Shopping.
PageRank
Det er desværre ofte antaget at en høj pageranking alene, giver dig en høj placering på søgemaskinerne. Det er desværre ikke tilfældet. Det er et udmærket udgangspunkt, men uden god SEO giver det dig ikke nødvendigvis den placering, du ønsker.
Pay-Per-Click (PPC)
Det modsatte af SEO og organisk søgning er Pay-Per-Click der er betalte søgninger – eksempelvis Adwords og Google Shopping. Disse metoder bruges ofte til at skabe hurtige og målbare resultater, da man kan betale sig til at blive vist højt på søgeord som man ikke står så højt på i den organiske søgning. En kombination af PPC og SEO er ofte relevant for mange hjemmesider da det skaber en god synergi og kan skabe både kort- og langsigtet synlighed.
Redirect
Redirect er væsentligt i forhold til navnet på dit hyperlink. F.eks. ved mange ikke, at der er forskel på www.seogruppen.dk og seogruppen.dk. Begge vil lede dig til en identisk side, men reelt set er den ene en duplikation af den anden. Det kan forvirre søgemaskinerne, da de ikke ved, hvilken af de to sider de skal benytte. Derfor er det vigtigt at have den rigtige redirect – 301 redirect -, der sender dig fra seogruppen.dk til www.seogruppen.dk. Det er meget vigtigt, at dette er i orden, du bør derfor kontakte din udbyder. Du skal dog have for øje, at det er vigtigt ikke at forveksle 301 og 302 redirect, da teknikkerne er vidt forskellige.
Regional Long Tail
Forkortet RLT er en variation af Long Tail Keywords, hvor der i søgningen indgår geografisk begrænsende ord, såsom landsdele, byer eller områder. Denne slags søgning er især relevant for servicevirksomheder eller andre der er begrænset til bestemte geografiske områder.
Robots.txt
Robots.txt er en måde, hvorved du kan censurere eventuelle informationer, du ikke ønsker, søgemaskinerne skal have adgang til. Det kan anvendes til en hel hjemmeside, hvis du ikke ønsker den offentliggjort på søgemaskinerne. Ønsker du at benytte dig af robots.txt, bør du henvende dig til en tekniker.
SEO
SEO er en forkortelse for Search Engine Optimization eller søgemaskineoptimering på dansk. Hvis du markedsfører dig via en hjemmeside, er det vigtigt at anvende SEO, hvad enten du er en stor eller lille virksomhed. SEO er en de mest effektive online markedsføringstrategier, derfor er det vigtigt, at det bliver gjort korrekt.
Title-tag
I forhold til SEO er det vigtigt at have lavet en velovervejet beslutning af titles. De skal helst være unikke. Det er en god ide at lade titles hedde det samme som dine valgte keywords.
White Hat SEO
White Hat SEO er SEO, der overholder alle søgemaskinernes retningslinier uden undtagelse. Dette er især i forhold til tekst, Linkbuilding mm.